Ana Dražul: Nomiea djecu potiče uživanju u procesu stvaranja glazbe
Nedavno je u Dječjoj kući predstavljena jedinstvena aplikacija Nomiea. Osim što je alat za poticanje glazbene kreativnosti djece može nositi i etiketu riječkog proizvoda pa smo razgovarali s Anom Dražul, pijanisticom s dva desetljeća iskustva u podučavanju klavira, a koja stoji iza projekta.
Koja je pozadina ADM metode o kojoj je bilo riječi na predstavljanju? Kada i zašto si ju počela razvijati te ključne karakteristike?
Prije otprilike deset godina našla sam se u situaciji u kojoj sam, uz nastavnički posao u školi, morala prihvatiti još tri dodatna angažmana kako bih mogla živjeti – recimo to tako – relativno normalno. Četvrti posao bio je u privatnoj edukativnoj ustanovi povezanoj s nizom različitih tečajeva, i upravo je tamo nastao prostor u kojem sam mogla osloboditi svu svoju kreativnost i napokon izaći iz strogih okvira Plana i programa hrvatskih glazbenih škola.
Budući da sam još od srednje škole držala privatne sate, već sam tada imala razvijen cijeli niz vlastitih sustava, kratica i “prečaca” koji su mi pomagali da glazbu približim svima – ponekad sam se znala našaliti da bih uz njih mogla naučiti svirati i drvo. (Naravno, u praksi je to značilo jasnoću, jednostavnost i prilagodbu svakom polazniku.)
U tom kreativnom okruženju osmislila sam niz radionica za različite uzraste te počela eksperimentirati s bojama, likovima, onomatopejom i drugim multisenzornim elementima. Moje uživanje u tom procesu pokazalo se zaraznim – novosti su jednako veselile mene kao i polaznike, a atmosfera učenja postala je opuštena, poticajna i motivirajuća.
Postojeći sustavi postupno su se počeli pretvarati u metodu. U jednom trenutku odlučila sam pristupiti svemu ozbiljnije: počela sam sustavno testirati, voditi statistiku uspješnosti, analizirati stanje prije i poslije te pratiti napredak. Kada je metoda postala potpuno prihvaćena među djecom koja su dolazila bez ikakve prethodne selekcije ili eliminacijskih kriterija pri upisu – i kada su sva ta djeca uspješno svirala – tada je postalo jasno da se radi o sustavu koji doista „drži vodu“. U tom trenutku sustav je prerastao u metodu.
Igrificirana edukacija od tada postaje moje glavno područje interesa. Stalna želja za učenjem i stjecanjem novih znanja širila je mogućnosti metode, ali i produživala razdoblja intenzivnog druženja s računalima. Ipak, vjerujem da je još u ranom djetinjstvu trag ostavio moj prvi susret s tehnologijom – ZX Spectrum + Sinclair . Možda je upravo to još jedan dokaz da digitalne inovacije, kada se koriste promišljeno i s mjerom, mogu imati iznimno pozitivan i dugotrajan utjecaj na ljudsko biće.
Nomiea zapravo znaci number one music innovative educational app - edukativna aplikacija za rano učenje djece od 4 do 7 godina, osnovama teorije glazbe i klavira, čija je baza moja ADMmetoda, u kojoj su vrlo apstraktni i komplicirani glazbeni počeci djeci objašnjeni na vrlo jednostavan i njima razumljiv način.
Možeš li usporediti svoje iskustvo ulaska u svijet glazbe te ono koje imaju današnja djeca? Što smatraš najvećim izazovom?
Današnju djecu općenito je teško zainteresirati za bilo što. Sve što je statično, bez mnogo boja, zvukova i dinamike, vrlo lako prolazi „ispod radara“. Riječi same po sebi često nisu dovoljne kao motivacija – sve mora biti „hiper“: od okusa do doživljaja. To je veliki izazov današnje edukacije općenito, a osobito glazbene, koja nije obavezna i sama po sebi je dosta apstraktna.
Moj ulazak u svijet glazbe bio je potpuno drugačiji. Prva tri mjeseca imala sam doslovno zatvoren klavir – na njegovom poklopcu sam crtala pedesetak redova violinskog i bas ključa. Tko je to „preživio“, taj je nastavio dalje 😅
Tada se nije postavljalo pitanje želiš li nešto ili ne. Odgoj je bio strog, podrazumijevao je disciplinu i poslušnost – jednostavno se moralo.
Ja sam učila na klasičan način, ali u međuvremenu je svijet napravio ogroman skok, doslovno pedeset koraka unaprijed. Shvatila sam da ta klasična metoda više nije dovoljna – nije izvediva, nije dostupna svima i ne odgovara današnjoj djeci. Zato sam razvila svoju metodu: zadržala sam temelj klasičnog učenja, ali sam izgradila most između „onoga što je nekad bilo“ i „svijeta u kojem djeca danas žive“.
Djeca se danas uvelike oslanjaju na digitalne uređaje i upravo sam kroz taj medij uspjela približiti nešto što se nekad savladavalo isključivo klasičnim putem. Da ovu priču pričamo prije 50 godina, imali bismo klavir i profesora. Danas je digitalizacija omogućila da dijete uči glazbu bez da uopće ima instrument.
Prije samo dvadesetak godina, da bi netko učio svirati, morao je imati sintesajzer. Danas su dovoljni tablet ili mobitel – uređaji koje većina djece već ima kod kuće. Ne trebaju se ulagati tisuće eura u instrument, a glazba postaje dostupna svima: onima koji se žele ozbiljno baviti glazbom, ali i onima koji kroz glazbu žele razvijati maksimalni potencijal mozga, za što postoje i znanstveni dokazi.
Zadnjih 50 godina vrijedilo je pravilo: ili imaš klavir ili ne sviraš. Danas Nomiea omogućuje učenje bez instrumenta kod kuće, a u obiteljima s više djece omogućuje autonomno učenje sa slušalicama, bez ometanja drugih.
Klica ove ideje nastala je još tijekom mog studiranja. Nisam uvijek imala instrument na raspolaganju, koristila sam klavire na akademiji i već tada sam razmišljala kako vježbati bez instrumenta. Postoji mnogo ljudi koji si instrument ne mogu priuštiti ili žive u okruženju koje nije tolerantno prema buci.
U Hrvatskoj se u osnovnu glazbenu školu kreće s 9–10 godina, a djeca su sposobna savladati glazbene osnove već između 4 i 7 godina. Upravo tu postoji veliki „gap“ koji Nomiea premošćuje.

Koje su glavne karakteristike i prednosti aplikacije Nomiea?
Nomiea ima dvije ključne posebnosti.
Prva je to što je aplikacija namijenjena djeci u dobi od 4 do 7 godina. Većina postojećih aplikacija polazi od pretpostavke da dijete ima barem deset godina i često nudi isti ili vrlo sličan sadržaj kao i odraslima. Nomiea je drugačija – ima originalan sadržaj posebno osmišljen za djecu, prilagođen njihovoj dobi, pažnji, načinu učenja i emocionalnom razvoju.
Druga velika posebnost je to što je metoda stručno potvrđena. Pristup i sadržaj aplikacije recenzirali su psiholozi, klavirski pedagozi i metodičari, što daje dodatnu sigurnost roditeljima i potvrđuje da se radi o promišljenom, edukativnom i razvojno primjerenom alatu.
Kako je riječ o aplikaciji ipak treba paziti na granice korištenja. Kako je to osigurano?
Nomiea je od samog početka osmišljena s jasnom sviješću o važnosti zdravih granica korištenja tehnologije. Svaka sesija ima ugrađeni timer koji nakon 20 minuta automatski završava rad uz poruku: “It’s enough for today, you will continue tomorrow.” Na taj način djeca ne uče samo glazbu, već i razvijaju svijest o umjerenom i odgovornom korištenju ekrana – bez potrebe da roditelji stalno interveniraju ili „prekidaju igru“. Produženje vremena korištenja moguće je isključivo uz potvrdu odrasle osobe, i to za dodatnih 15 minuta, čime se zadržava jasna struktura, kontrola i ravnoteža između digitalnog i stvarnog svijeta.

Krajnja preporuka roditeljima i djeci za koju misliš da im je potreban ADM ili Nomiea.
ADM i Nomiea namijenjeni su svima koji žele moderan, učinkovit i razigran ulaz u svijet glazbe – bez pritiska, selekcije i straha od neuspjeha.
Prije svega, preporučujem ih roditeljima koji:
žele otkriti zanima li glazba njihovo dijete te ima li razvijen sluh i ritam, bez obveze dugoročnog upisa
žele da njihovo dijete, za cijenu jednog privatnog sata, savlada gradivo prve godine teorije glazbe i osnove klavira
traže sustav koji je prilagođen djeci bez prethodnog glazbenog iskustva, ali daje jasne i mjerljive rezultate
Posebno su vrijedni za roditelje koji žele:
razvijati kod djece temelje učenja, radne navike, fokus, koncentraciju i sposobnost samostalnog zaključivanja od najranije dobi
omogućiti djetetu kontakt s digitalnim svijetom, ali kroz kvalitetan, smislen i edukativan screen time
ADM i Nomiea idealni su i za:
vrtiće, škole i druge institucije koje žele u svojoj ustanovi ponuditi gotov, modularan i odmah primjenjiv glazbeni program
odrasle koji žele u kasnijoj dobi steći instant osnove glazbene pismenosti i klavira, bez opterećenja klasičnim sustavima
sve koji vjeruju da se glazba može učiti kroz igru, razumijevanje i radost, a ne kroz stres i eliminaciju
U svojoj srži, ADM i Nomiea nisu samo glazbeni programi, već alati koji djecu i odrasle uče kako učiti, kako povezivati, kako uživati u procesu i kako s povjerenjem ulaziti u nova područja znanja – bilo analogna ili digitalna.

Iz Magazina

Knjige petkom: Tigrisova žalopojka, Kos kos kupina, Žena u ljubičastoj suknji, Ljudska djela...
Najave događanja

Promocija knjige "Turistička burleska" autorice Maje Rogan

Krimić za prosinac: Bartul Vlahović & “Skriveni u tišinama”

Mirisne svijeće i voštane pločice: mirisi blagdana

Božićni Fine Design Market, dizajnerski&rukotvorni sajam
Pretplati se!
Prijavite se za primanje "newslettera" Gradske knjižnice Rijeka i saznajte na vrijeme što se događa u našim odjelima i ograncima diljem grada, što se čita, komentira i preporučuje u Magazinu te koje nam se ideje vrte po glavi... I zapamtite - čitamo se na internetu, ali vidimo u knjižnici. :)
Vaša e-mail adresa neće biti otkrivena neovlaštenim trećim osobama i koristi se isključivo u svrhu informiranja.













