Možda se pitate kakvu ulogu mogu imati knjižnice u promicanju ranog upoznavanja djece s osnovama vrtlarenja ? Zašto je ova tema uopće bitna? U dvadeset i prvom stoljeću kada je digitalni jaz sve veći između privilegiranih i onih koji to nisu, knjižnice kao javne ustanove, posebno narodne knjižnice pružaju treći prostor u kojemu se nudi jednakost demokratičnost i slobodan pristup informacijama.
S druge strane knjižnice se polako uključuju i u zeleni pokret povratka povezanosti s prirodom putem aktivnog uključivanja. Ovom trendu se iako s očitim zakašnjenjem priključuju i hrvatske knjižnice (vidi Zelena knjižnica).
Uspavljivanje tabletom? Jaoooo…
U posljednjh nekoliko godina djeca se rano susreću s tehnologijama i digitalnim svijetom. Nažalost, roditelji u nedostatku vremena i volje puštaju da im se čak i jednogodišnja djeca uspavljuju sama s tabletom u ruci. Djecu od sve ranijih uzrasta (da li zbog trenda ili nekih drugih razloga ?) roditelji vode na silne treninge i radionice umjesto da svo slobodno vrijeme posvete aktivnom kvalitetnom zajedničkom vremenu s naglaskom na jačanje veze roditelj – dijete.
Postoje različiti načini pomoću kojih roditelji i djeca mogu ojačati međusobnu povezanost, ali u skladu s prirodom i prirodnim procesima. Vrtlarenje, odlazak u šumu, odlazak na more, čitanje slikovnica, slikanje, oblikovanje gline, kuhanje, sve su to aktivnosti koje imaju velike dobrobiti i za psihičko i fizičko zdravlje i roditelja i djece.
Vrtlarenje je posebno važno jer se dijete putem vrtlarenja upoznaje s prirodnim procesima, ekološkim principima, održivosti, regenerativnog dizajna i biodizajna. Problem je što u većini dijelova svijeta djeca gube kontakt sa živom prirodom u svom svakodnevnom životu. Prljave ruke su prvi korak!
Zeleno na sve strane
Čak su i vrtići prepoznali potrebu uključivanja djece u vrtlarske aktivnosti. U brojnim hrvatskim vrtićima započeti su projekti eko vrtlarenja (vidi primjer) Vrtlarenje je najjednostavnija i najdirektnija veza za vanjsko i unutrašnje učenje kod djece o prirodi i prirodnim procesima. Također, vrtlarenje omogućuje druge fleksibilnije obrazovne sisteme za razliku od učenja unutar četiri učionička zida.
Kada djeca zaprljaju svoje ruke sa zemljom tijekom procesa rada u vrtu povežu se direktno s najvažnijim biološkim procesima Zemlje. Za one koji rade s mladom djecom vrijedi stara istočnjačka poslovica koja glasi:
“Kaži mi, zaboraviti ću”.
“Pokaži mi, zapamtiti ću”.
“Uključi me, razumjeti ću”.
Način na koji mi pomažemo djeci da nešto nauče uvelike utječe na kvalitetu, brzinu i asocijacije vezane uz pamćenje istog. Vrtlarenje s djecom u vrtiću, u školi ili kod kuće može imati cjeloživotni utjecaj na njihov razvoj. Djeca u procesu planiranja vrta, sadnji sjemenki, održavanja rasta te na kraju pri žetvi plodova uče o prirodnim procesima rasta (vidi Cmrečnjak Majstorić, Marijana.). Djeca uživaju u iščekivanju i promatranju cvijeća i biljki koje cvijeta te u promatranju insekata.
Mislite neobično!
Podignuti vrt obložen s daskama je jednostavan za održavanje. Bolji je od klasičnog vrta za pedagoški rad. Promatranjem djeca uče kako biljke, insekti i ptice komuniciraju jedni s drugima i s okolinom. Za početak možemo saditi u lončanicama. Vrtlarenje možemo prilagoditi dječjem uzrastu. Voda treba biti pri ruci. S malom djecom je dobro vrtlariti tako da jedan od roditelja pomaže te da se ponude i druge igračke u slučaju da nekoj djeci dosadi proces tako da ne smetaju one koji žele nastaviti.
I knjižnice, posebno narodne, trebaju reagirati na ovu suvremenu potrebu, barem kroz edukacije. Knjižnice bi mogle ponuditi svoj unutarnji i vanjski prostor ako postoji infrastruktura kako bi roditelje predškolske i školske i djece upoznale s osnovama vrtlarenja, ekologije, održivog razvoja i biodizajna. Također, knjižnica može posjedovati banku sjemenja te ponuditi svoj prostor i resurse za razmjenu sjemenja i informacijama o uzgoju istih.
Djeca će više cijeniti hranu ako se upoznaju s procesom sadnje i uzgoja biljaka. Okus rajčice uzgojene vlastitom rukom i okus rajčice iz dućana su dva paralelna svemira.
Stručna literatura za znatiželjne:
1. Robin C. Moore. Children Gardening: First Steps Towards a Sustainable Future. Children’s Environments, Vol. 12, No. 2, Children’s Gardens and Children in Farming (June 1995), pp. 222-232.
2. Jacqueline B. Clemens. Gardening with Children, Young Children
Vol. 51, No. 4 (MAY 1996), pp. 22-27. Published by: National Association for the Education of Young Children (NAEYC). (26.10.18.)
Početna literatura za roditelje i djecu:
1. Klinting, Lars. “Kastor vrtlari“. Zagreb : Planet Zoe, 2015.
2. Benyovsky Šoštarić, Kornelija. “Mala vrtlarica“. Zagreb : Školska knjiga, 2013.
3. Bull, Jane. “Vrtlarstvo za djecu – 50 zanimljivih aktivnosti za mlade vrtlare“. Zagreb : Naša djeca, 2004.
4. Delahaye, Gilbert. “Maja mala vrtlarica“. Zagreb : Profil knjiga, 2017.
Iz Magazina

Sjaj i bijeda Hollywooda 1. dio: sjajne, ružne, lijepe, neugodne priče s crvenog tepiha

Biblijski apokrifi: priče iz sjene

Knjige petkom: "Mlijeko i med", "Diskretni šarm diplomacije", "Snježni leopard"...
Najave događanja

“It’s so easy…”, basics of Croatian language and getting to know Rijeka’s culture (in English)

Dani Trsata u Ogranku Trsat: Nena Pavelić i Kultura svima svugdje autorski inkluzivni susret prilagođen slijepoj i slabovidnoj djeci

Predstavljanje knjige "Plava mandarina" Arsena Toljanića

Predstavljanje knjige "Ne gubi fokus" Kristine Paj
Šarene jastučnice, kreativna radionica oslikavanja tekstila
Pretplati se!
Prijavite se za primanje "newslettera" Gradske knjižnice Rijeka i saznajte na vrijeme što se događa u našim odjelima i ograncima diljem grada, što se čita, komentira i preporučuje u Magazinu te koje nam se ideje vrte po glavi... I zapamtite - čitamo se na internetu, ali vidimo u knjižnici. :)
Vaša e-mail adresa neće biti otkrivena neovlaštenim trećim osobama i koristi se isključivo u svrhu informiranja.