Podijeli sadržaj

  • Podijeli emailom
  • Podijeli na Facebooku
  • Podijeli na X
  • Podijeli s Viberom
  • Podijeli s WhatsAppom
Autor/ica
Gradska knjižnica Rijeka
Središnja narodna knjižnica grada Rijeke. Mjesto dobrih knjiga, stvaralaštva i začina za kvalitetno slobodno vrijeme. više
Vrijeme sati
LokacijaBenčić (Viktora Cara Emina 1)

Dvojezična monografija BEKAR: Preludij prati stvaralačku odiseju utjecajnog art direktora Dušana Bekara, pripadnika razvojne linije hrvatskog grafičkog dizajna druge polovice dvadesetog stoljeća.

Lokacija: Gradska knjižnica Rijeka u art-kvartu “Benčić”
Vrijeme: 9. 7. u 19 sati
Organizator: Gradska knjižnica Rijeka
Izvođač: Alira Hrabar Bekar, Duško Bekar, Marko Golub i Irma Puškarević
Dob: sve generacije
Prijave: prijave se primaju putem obrasca ovdje.

Izrastao na temeljima internacionalnog modernizma Bekar je svoj put započeo 1949. godine u agenciji Ozeha kao osamnaestogodišnjak, a narednih je pet desetljeća razvijao jedinstveni leksik sačinjen od ilustracija, tipografije, kaligrafije, fotografije i trodimenzionalnih objekata.

BEKAR_HAUS_Prélude_Flatten_Book_01 (1).jpg

Cjelovite projekte poput vizualnih identiteta, grafičkog opremanja proizvoda, oglasnih kampanji Bekar je razvijao u kontinuitetu za različite klijente s ovih prostora (Bagat, Borovo, Fotokemika, Ghetaldus, Kreditna banka Zagreb, Labud, Marles, MTČ, Neva, RIS, TEŽ, Uljanik, Univerzijada ‘87, Upin, Velebit, Željezara Sisak itd.) kao samostalni autor i u suradnji s velikim marketinškim agencijama. Njegova konceptualna vizualna rješenja čvrsto su ukorijenjena u kolektivnom sjećanju, a neka od njih nastala za klijente Galeb, HEP, INA, Petrokemija, Podravka, Saponia ili poznate brendove poput Borosane i Startasa živo su prisutna u našoj svakodnevici i dan danas.

Bekarov opsežan rad, tek zagreban ovom publikacijom, predstavljen je putem 250 selektiranih radova na 160 stranica. Autori tekstova su Ksenija Foretić, Marko Golub, Alira Hrabar Bekar i Irma Puškarević, koji iz različitih kutova pristupaju fenomenu Dušana Bekara — daleko poznatijem po svojim legendarnim dizajnerskim rješenjima nego po imenu. Knjiga je nastala temeljem uvida u obimnu sačuvanu arhivsku građu koja uključuje primjere radova od idejne do izvedbene faze, autorske ugovore i prepiske, kućnu biblioteku i foto dokumentaciju.

BEKAR Prélude Identiteti 01 (foto Dušan Bekar, 2025.) (1).jpg

Stručni suradnik

Dušan Bekar mlađi (Zagreb, 1966.), umjetnički fotograf i grafički dizajner, svoj rad temelji na bogatom obiteljskom dizajnerskom naslijeđu. Aktivan je od sredine 1980-ih, kada počinje surađivati ​​s ocem Dušanom u Atelieru Bekar. Uz oca je profesionalno rastao i zajedno su radili projekte za velike hrvatske tvrtke (Borovo, Univerzijada ’87, HEP, Petrokemija, Narodne novine i druge). Ova suradnja će trajati do jeseni 2019. Profesionalno djeluje u različitim područjima korporativnog dizajna vizualnih komunikacija za privatni i javni sektor. Središnje mjesto u njegovom radu zauzimaju vizualni identiteti praćeni širim spektrom korporativnih materijala. Fotografija je često sastavni dio njegovih dizajnerskih rješenja profinjene i suptilne estetike.

Autori tekstova

Ksenija Foretić (Zagreb, 1970.), likovna kritičarka i voditeljica Odjela za kulturu i nakladništvo u Pučkom otvorenom učilištu Zagreb.
Diplomirala je 2003. na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, smjer Povijest umjetnosti i njemački jezik i književnost. Suvremenu umjetničku scenu s naglaskom na područje dizajna prati od 2003. kao novinarka, urednica i scenaristica na Hrvatskoj televiziji, u programima za kulturu, obrazovanje i znanost te pritom surađuje s kulturnim institucijama i akademskom zajednicom. Autorica je brojnih reportaža u emisiji Drugi Format i scenaristica u emsijama ciklusa Trikultura – Dizajn i arhitektura, urednica je ciklusa emsija koje su promicale dizajn u Obrazovnom programu. Surađivala je s časopisom Oris kao autor tekstova. Od 2013. kao autorica tekstova predgovora i suradnica u postavljanju izložbi surađuje s Galerijom Bernardo Bernardi, specijaliziranoj za dizajn, smještenoj u Pučkom otvorenom učilištu Zagreb, zgradi koja predstavlja remek djelo modernističke arhitekture i jedinstven primjer total dizajna. Godine 2021. preuzima vođenje Galerije Bernardo Bernardi. Uz stvaranje programa i postavljanje izložbi na području dizajna surađuje s dizajnerima na projektima za razvoj inovativnih proizvoda (Metoda – CEKOM Spin), uz uključivanje industrije. Trenutno radi kao voditeljica Odjela za kulturu i nakladništvo u Pučkom otvorenom učilištu Zagreb. Članica je savjeta Galerije Bernardo Bernardi, Galerije CEKAO i časopisa za umjetnost i kulturu 15 dana. Članica je studijske sekcije ULUPUH-a i redateljske sekcije HDFD.a.

Marko Golub (Split, 1978.), likovni kritičar, kustos i voditelj HDD galerije u sklopu Hrvatskog dizajnerskog društva. Diplomirao je na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Kurirao je ili ko-kurirao brojne izložbe o dizajnu i suvremenoj umjetnosti u Hrvatskoj i inozemstvu, uključujući nagrađene hrvatske nastupe na Praškom kvadrijenalu scenografije i
scenskog prostora 2015. i 2019. Autor je ili suautor brojnih knjiga iz područja dizajna i likovne umjetnosti, uključujući Kritičku kartografiju – Tekstove o suvremenoj umjetnosti i dizajnu (HSAICA, 2015.) i Fragmente dizajnerske povijesti - I i II dio (HDD, 2019. i 2023.), te monografskih izdanja i kataloga o dizajnerima i umjetnicima kao što su Mirko Ilić, Sanja Iveković, Dalibor Martinis, Nedeljko Dragić, Boris Ljubičić, Mihajlo Arsovski, Zoran Pavlović itd. Od 2000. kritičke tekstove objavljivao je na Radiju 101, 1. i 3. programu Hrvatskog radija, časopisima ČIP, Oris, Život umjetnosti, Kontura itd. Bio je član redakcije ČIP-a i uredništva Orisa, scenarist i voditelj emisije Trikultura na HTV3, te suurednik emisije Transfer. Dobitnik je Godišnje nagrade HS AICA- e 2013. Od 2016. do 2018. bio je predsjednik Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA.

Irma Puškarević (Sarajevo, 1983.), istraživačica, edukatorica i grafička dizajnerica. Doktorirala je 2018. godine na Sveučilištu u Novom Sadu, smjer grafičkog inženjerstva i dizajna. Tijekom doktorskih studija, radila je kao asistentica na Katedri za grafičko inženjerstvo i dizajn na istom sveučilištu, te objavila niz znanstvenih radova a koautorica je udžbenika o pismu i tipografiji. Kao članica globalne mreže Alphabettes, koja promovira žene u tipografskoj struci i istraživačkim aktivnostima, Irma aktivno sudjeluje u njihovom mentorskom programu. Irma je bila i nastavlja biti aktivna u različitim odborima koji se bave unaprijeđenjem obrazovanja i istraživanja, uključujući savjetodavna tijela za reviziju kurikuluma, znanstvene konferencije te sveučilišne odbore za raznolikost, jednakost i uključivanje (DEI) te zadržavanje studenata. Posljednjih godina, Irmin istraživači fokus usmjeren je na proučavanje povijesti grafičke komunikacije i tipografije u jugoistočnoj Europi, s ciljem izrade istraživačkog okvira za tipografsko kulturno naslijeđe tog područja. U svom pedagoškom radu, posvećena je stvaranju obrazovnog okvira koji potiče promjene i inovacije u učionici, temeljenog na znatiželji i eksperimentiranju. Trenutno obnaša funkciju asistenta i voditeljice područja grafičkog dizajna na Školi za umjetnost, dizajn i kreativne industrije na Sveučilištu Wichita State, SAD.

Prevoditeljica

Robertina Tomić (Split, 1972.) diplomirala je engleski jezik i književnost i povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu (2001.). Nakon što je gotovo 10 godina bila zaposlena u mirovnim misijama Ujedinjenih naroda (Kosovo i Afganistan), od 2016. radi kao freelance prevoditeljica i bavi se prevođenjem znanstvenih i književnih tekstova. Radi kao vanjska suradnica nekolicine muzejskih ustanova u Hrvatskoj (Nacionalni muzej moderne umjetnosti u Zagrebu, Galerija umjetnina u Splitu, itd.). Redovna je članica Hrvatskog društva književnih prevodilaca.

BEKAR Prélude Univerzijada 01 (foto Dušan Bekar, 2025.).jpg

Objavljeno

Čitaj i ovo:

/
Recenzije

"O pisanju" Stephena Kinga: suočiti se s vlastitim nesavršenostima

/
Razgovori

Enver Krivac: Važno je da nisi sam, čak i ako si veliki individualac

/
Recenzije

"Sjećanje na prošlost Zemlje" Liu Cixina: nepredvidljivi razvoj koji nas drži do kraja trilogije

/
Teme

Izgubljeni u promjeni: u "vrlom novom svijetu" tehnologije sasvim sigurno postoje i gubitnici