"Gorko, gorko" Joanne Bator: obiteljska saga četiriju žena
Gorko, gorko je roman poljske autorice i novinarke Joanne Bator o četiri generacije žena, pisan u fragmentima, dajući nam na žličicu zanimljive i na trenutke nadasve potresne crtice iz njihova života, a upravo ga je zbog toga teško ispustiti iz ruku.
Radnja obuhvaća povijest jedne neobične, da ne kažemo poprilično nesretne obitelji, od prabake Berte i bake Barbare, preko majke Violette (s V i dva t!) pa sve do unuke Kaline. Sve se ove četiri žene nalaze u nezavidnim situacijama i kompleksnim odnosima same sa sobom i s drugima iz svoje okoline.
Počevši s Bertom koja je najudaljenija, ali su usprkos tome njezin život i karakter vrlo slikovito i jasno opisani, upoznajemo ženu koja živi s ocem te većinu svojega vremena provodi u kuhinji i pomažući mu u poslu s raznim mesnim prerađevinama. Bezglavo se zaljubljuje te je uskoro životne okolnosti, nesreća i nestabilnost navode na strašan zločin. Uskoro dobiva i kći Barbaru koju ne uspijeva nikada upoznati.
Barbara pak odrasta u sirotištu prepuštena sama sebi gdje uči biti nevidljiva i ništa ne očekivati. U njezin život ulazi muškarac s kojim dobiva kći (Violettu s V i dva t!). Međutim, shrvana životom i svime što joj je oduzeo, poučena polovičnim obiteljskim odnosima koje gotovo da nikada nije ni imala, ne može kćeri iskazati ljubav kakvu dijete zaslužuje.
Zbog nedostatka majčine ljubavi (ali i odsutnosti oca), Violetta odrasta u vrlo nezadovoljnu ženu koja pokušava pobjeći od same sebe i život provodi lutajući, tražeći uvijek nešto više, nešto bolje, nešto nedostižno, odbijajući pritom sve ljude kojima bi do nje moglo biti stalo, a to uključuje i njezinu kći Kalinu koju ostavlja baki Barbari na skrb.
Time dolazimo i do naše četvrte junakinje Kaline koja nastoji istražiti povijest svoje obitelji i posložiti je u smislenu cjelinu kako bi se lakše pomirila sa životnim nedaćama i odsustvom majke i oca koje je, kao što već možete pretpostaviti, motiv koji se provlači kroz cijelo djelo i koje naše glavne junakinje prenose, poput obiteljskog nasljeđa, s koljena na koljeno.
Autorica koristi složene i zanimljive narativne tehnike pa se u tekstu vrlo brzo izmjenjuju uloga pripovjedača u trećemu licu koji relativno objektivno razlaže sudbine ovih četiriju žena, s ulogom pripovjedačice koju preuzima Kalina pa iz prve ruke saznajemo njezine doživljaje i osjećaje prema ženama koje su joj prethodile, ali i muškarcima koji su svi oblikovali ono što ona jest te sliku koju ima o sebi.
Njihove je opsežne priče, postupke i obiteljske odnose uistinu teško svesti na samo nekoliko rečenica kratkog sažetka pa se dulje od ovoga nećemo ni truditi. Radije ćemo pustiti da ih otkrijete sami. Svi su likovi u ovome djelu vrlo kompleksni te ih je nemoguće istovremeno ne voljeti i ne mrziti. Osim toga, roman ima zaista mnoštvo različitih elemenata - od ljubića, drame pa sve do krimića, a našli su se tu i magični, nadrealni elementi. Što bi se reklo, za svakoga ponešto!
Možda nije najlakše ljetno štivo koje ćete pročitati, no zaista se isplati.
Dostupnost knjige provjerite ovdje.
Iz Magazina
Knjige petkom: Sloboština Barbie, Dugi hod, Cvijeće za Algernona...
Groblja u knjigama: dobre priče između grobova
Lektire za srednju školu u cool strip-izdanju
Najave događanja
POP Science: Znanje ili slijepo vjerovanje u znanost?
Književni susret s Tomislavom Marjanom Bilosnićem
Pssst....priča Striborova, pričaonice za predškolce
Striborova škrabaonica: pastele i tempere
Pretplati se!
Prijavite se za primanje "newslettera" Gradske knjižnice Rijeka i saznajte na vrijeme što se događa u našim odjelima i ograncima diljem grada, što se čita, komentira i preporučuje u Magazinu te koje nam se ideje vrte po glavi... I zapamtite - čitamo se na internetu, ali vidimo u knjižnici. :)
Vaša e-mail adresa neće biti otkrivena neovlaštenim trećim osobama i koristi se isključivo u svrhu informiranja.