Verena Tibljaš
Knjižnicu smatra izvrsnim poligonom za igru, razvoj kreativnosti, dijeljenje iskustava i otkrivanje divnih ljudi. Veseli je čitati naglas i tu radost promocije dobrog pisanja i užitka čitanja nastoji usaditi i drugima. Obožava zalijevati čitateljske klubov... više

Zahvaljujući dobro osmišljenim najavama Ilone Posokhove, Pettson i Findus u našoj su knjižnici bili željno iščekivani. Iako ih nismo imali sreće nikad prije susresti u svijetu ilustrirane knjige, najava je podgrijavala našu nestrpljivost i obećavala nešto jaaako simpatično. I konačno – s prvim danima ljeta, stigoše nama njih dvojica! O, sudbo kleta… ali premalo primjeraka za toliko željnih čitatelja! Čitalo se za pultom, u stankama između korisničkih posudbi knjiga, u stanci za okrjepu (okrjepu duha!), u autobusu na putu do kuće… ma čitalo se gdje se stiglo. U prvu se (malu, crnu) čitateljicu (knjižničarku) gledalo s nestrpljenjem – kad je, zaklopivši knjigu, podigla onaj, poznati čitateljski pogled s iskrama koje govore više od riječi, borba za primjerke knjiga o Pettsonu i Findusu mogla je početi! Bila sam dovoljno budna i dovoljna brza da sva tri prva naslova ugrabim kao „prva sljedeća“!

„Uhh“, puhao je Pettson. „Baš je lijepo što smo završili. Sada samo trebamo zalijevati i čekati.“

„Ti možeš zalijevati dok ja čekam“, predložio je Findus.

Riječ je o seriji ilustriranih knjiga koje „nosi“ topao odnos starčića Pettsona i njegova ljubimca, mačića Findusa. Riječ je o knjigama nagrađivanog švedskog autora priče i ilustratora Svena Nordqvista koje već trideset godina razveseljavaju djecu cijelog svijeta, razasutu u više od sedamdeset zemalja, a mi se pitamo - što im je toliko trebalo da dođu i do nas? Zahvaljujući izdavačkoj kući Planet Zoe, izvrsnom prijevodu Zrinke Gugić pod vještom i iskusnom palicom urednice Dunje Flegar, i hrvatski će se naći među pedesetak jezika na koje su zgode ovog simpatičnog dvojca već prevedene. Zahvaljujući živopisnim likovima, zanimljivim pričama i sjajnim ilustracijama ove su knjige odavno postale klasici suvremene dječje književnosti. Svijet Pettsona i Findusa već dugo živi i na kazališnim daskama, u igranim i animiranim filmovima, a u novije vrijeme pojavljuju se i kao likovi brojnih obrazovnih računalnih igara. Rame uz rame uz stariju i poznatiju sestru Pipi Dugu Čarapu, Pettson i Findus od 2000. godine žive i u sklopu postava čarobnog Dječjeg muzeja Junibacken, omiljene dječje destinacije u Stockholmu. Astrid Lindgren jako je cijenila rad Svena Nordqvista nazivajući ga svojim omiljenim ilustratorom. U Švedskoj se on danas i smatra njenim nasljednikom.

A što to ovaj dvojac čini tako popularnim?

Zahvaljujući činjenici da je teško reći što je čemu pratnja – crtež priči ili priča crtežu, izgleda da tajna uspjeha ovdje leži u njihovoj harmoniji. Tople priče pune šarma i lucidnog humora odaju nam vrckavi um i duh njihova autora. Priča „vuče“ i zadržava pažnju, tjera da zastajete i vizualizirate, vraćate se i smijete se, tjera prema naprijed jer želite čuti što to bje… Istovremeno, priče su smirujuće, Pettsonov je ton miran, a Findus dovoljno zaigran da začini umjerenom dinamikom. Priče su, zapravo, idealne za čitanje prije sna. Ali crtež, crtež je taj koji čitatelja „uvuče“ i ne da mu van. Uz takve se slikovnice rado odrasta. Iako Sven Nordqvist priču plete znalački, knjige o Pettsonu i Findusu mogu komotno živjeti taj svoj život isključivo na ilustracijama. Toliko su, naime, sugestivne, s toliko detalja nacrtane, da se dijete (a i odrasla osoba koja nije zaboravila biti dijete!) može lako „izgubiti“ u oslikanom svijetu Svena Nordqvista. Ponuditi djetetu knjigu uz čije će crteže moći provesti sate, potpuno povučeno u svijet detalja, gdje svaki lik ima grimasu koja savršeno dočarava potrebnu emociju, gdje svaka travka, pokret, sjena imaju svoje točno određeno i jasno, prepoznatljivo značenje, može djelovati iznimno dragocjeno na sposobnost umirenja njegova uma, razvoj koncentracije, estetske senzibilizacije, definiranje i izražavanje emocija temeljem analogije prepoznavanja tih emocija izraženih crtežom. Ono zrnce lucidna Nordqvistova humora u priči, u crtežu se izražava natruhama karikaturalnosti. Ta osobitost nosi dodanu vrijednost, „inteligenciju“ šarmantnom crtežu i možda donosi onu potrebnu prevagu koja određeni sadržaj može učiniti jednako privlačnim i djetetu i odraslome. A možda je to jednostavno zato što je dobro djelo naprosto dobro svima – i djeci i odraslima. Uostalom, autor je ove knjige i namijenio „djeci od 3 do 99“.

O čemu se zapravo radi?

Pomalo usamljen, nenaviknut na ljude, starčić Pettson u svom životu „prije Findusa“ nije bio baš neki pretjerano zanimljiv lik – prilično mučaljiv, a ni pretjerano sretan. Ali od onog jutra kada se susjeda Beda na njegovim vratima pojavi s kutijom na kojoj piše „Findus. Zeleni grašak.“, više ništa neće biti isto. Findus osvaja prostor Pettsonove kuće, ali što je mnogo važnije, osvaja njegovo srce. A osvaja i naša. Ooo… još i kako!

Findusova energija naprosto pršti sa stranica ovih knjiga i začas se uhvatite kako se smiješite čitajući/gledajući Findusa kako radoznalo istražuje svaki kutak Pettsonova podruma, uvodi red među kokoši, fiksira netom zakopanu mesnu okruglicu u iščekivanju da iz zemlje naraste druga, zadovoljno drijema u Pettsonovu krilu dok starčić mirno rješava križaljke, nestrpljivo budi Pettsona ujutro skačući mu po trbuhu u svojim zelenim, mrvu preširokim hlačicama i urliče: „Budi se, Pettsone! Idemo se igrati!“. Začas poželite takvo buđenje i jednog svog Findusa koji unosi radost svojim postojanjem u vašu već pomalo rutiniranu svakodnevicu. U kojoj uvijek ima mjesta za još malo igre i zabave.

Razigrani mačić unosi radost u pomalo tužni život usamljenog starčića koji odjednom dobiva društvo, razlog za živo(s)t, nekog o kome će se brinuti (a tko neće, dok s njim razgovara, otrčati jer je vidio nekog crva ili nešto slično, kako su to do tada činile kokoši, njegove jedine družice!). A Findus? Findus dobiva zaštitnika, životnog učitelja i partnera za igru i dogodovštine.

A mi? Što mi dobivamo?

Prozor u svijet dobre dječje knjige iz kojeg nam stižu nove i druge zgode Pettsona i Findusa. Prve tri već su tu, sljedeće dvije ovog ljeta na putu su prema nama (iz tiskare u ruke urednika stižu 20. 8.!), a preostalih pet očekujemo s nestrpljenjem. Život bez Pettsona i Findusa, tek sada znamo, imao je jedan veliki nedostatak: nije imao Pettsona i Findusa!

Već pročitane:

Kad je Findus bio mali i izgubio se

Gužva u povrtnjaku