"Elle" Paula Verhoevena: Nastranosti na djelu
Ne propuštamo nastanak intrigantnog filma prema knjiškom predlošku, posebno kada je na njemu radio dobar redatelj poput Paula Verhoevena...
U ekranizaciji romana francuskog književnika Philippea Djiana, najpoznatijeg po uglednom romanu "37,2 ujutro", koji je pretočen u podjednako cijenjeni film "Betty Blue", snage su po prvi put udružili najznačajnija glumica svoje generacije Isabelle Huppert (ako pitate mene, svojevrsna europska Meryl Streep) i kontroverzni nizozemski redatelj Paul Verhoeven.
Film je već nagrađen brojnim priznanjima (zasada najvažnije pripalo je Huppertovoj - Zlatni globus za najbolju žensku ulogu u drami; sasvim sigurno bit će nominirana za Oscara), a Verhoeven je za svoje viđenje Djianovog romana "Oh...", preimenovanog u "Elle", zaradio najpozitivnije kritike u karijeri.
Manipulatorica
Podsjetimo se, Verhoeven je tijekom svog dugogodišnjeg umjetničkog rada često iskazivao svoju sklonost prema snažnim ženama. Nomi Malone ("Showgirls"), Dizzy Flores ("Svemirski marinci") i Catherine Tramell ("Sirove strasti") njegovi su najpoznatiji ženski likovi iz američkog razdoblja stvaralaštva. S tom razlikom da je Sharon Stone u ulozi Catherine Tramell definirala žanr erotskog trilera u ranim 90-im godinama prošlog stoljeća - i ujedno utjelovila lik manipulatorice koja ne preže ni pred čim, a u svrhu ostvarenja svojih pakosnih ciljeva.
U "Elle" upoznajemo uspješnu poslovnu ženu Michele Leblanc, šeficu tvrtke koja proizvodi videoigre ispunjene seksom i nasiljem. Michele je odmah na početku filma silovana. Silovanje, naravno, ne vidimo odmah u eksplicitnom obliku, već čujemo nemile krikove i zvukove, a ulogu voajera preuzima junakinjin mačak. No, ubrzo Michele ne prijavljuje silovanje policiji; naime, njezin je otac, u desetogodišnjoj dobi djevojčice počinio višestruki zločin, pobivši cijelo susjedstvo, pritom i većinu životinja. Nastaviti mirnim životom, kao da se ništa nije dogodilo, odabir je razvijenog muškarca u tijelu žene. Ili ako hoćete, žene manipulatorice - potpunog control freaka koji na poslu obožava naređivati svojim muškim kolegama, a s ponekima i spavati (Robert kao primjer muškarca mišićave građe), ne bi li sačuvao žensku stranu svoje prirode. Neke osobine muškarca u sebi nosi i Anne, njezina kolegica, poslovna partnerica i najbolja prijateljica, ujedno i Robertova žena.
Razvedena Michele ima sina Vincenta iz braka s bivšim mužem Richardom. Obojica su, poput ostalih muških likova u filmu, prikazani kao slabići. Neostvareni književnik Richard ne uspijeva održati ljubavnu vezu s Helene, trenericom joge, neskriveno žaleći za svojom bivšom suprugom. Vincentom pak u potpunosti upravlja njegova psihotična djevojka Josie (selidba u novi stan, rađanje sina crne boje kože itd.), dok sklonost prema nasilju nasljeđuje od vlastite majke.
Ključna riječ za Verhoevenov film jest - igra. Junakinja se, nedugo nakon nemilog događaja, upušta u opasnu igru mačke i miša sa svojim silovateljem; primajući prijeteće poruke od svog napadača najprije želi vidjeti koliko daleko može ići u vlastitoj perverziji. Zastrašenost u njezinom biću, naravno, postoji, no ona je posve u drugom planu.
Sekvencom masturbacije, kada Michele, skrivena, iz svoje kuće dalekozorom promatra svog susjeda Patricka, uspješnog bankara i njegovu pobožnu ženu Rebeccu kako postavljaju jaslice za predstojeći Božić, otkrivamo kompleksnu nastranost njezina bića, ali i snažnu komunikaciju, prepunu emocija s naočitim muškarcem.
A naočit muškarac, zajedno sa svojom suprugom i galerijom drugih, već spomenutih likova, sudjelovat će na Michelinom predbožićnom domjenku, meni ujedno i najdražem dijelu filma. Paul Verhoeven istaknuo je Luisa Bunuela kao jednog od njemu najdražih filmskih redatelja - upravo sekvenca večere (ali i cijeli film, što je prijeko potrebno za djelo mračne tematike) obiluje crnohumornim elementima koji podsjećaju na starog španjolskog majstora. Vrhunac večeri svakako je scena u kojoj Michelina majka (izgledom kao da je ispala iz umjetničkog svijeta Davida Lyncha), oboljela od AIDS-a i zaljubljenica u puno mlađe muškarce, objavljuje zaruke sa sadašnjim ljubavnikom Ralfom pred okupljenom grupom ljudi. Michele ju, u skladu sa svojim karakterom, javno ponizi...
"Elle" je prvotno trebao biti snimljen u Sjedinjenim Američkim Državama; za glavnu ulogu konkurirale su mnoge ugledne glumice (jedno vrijeme čak i stara Paulova suradnica iz vremena "Potpunog sjećanja" i "Sirovih strasti", Sharon Stone), međutim, svaka od njih odlučno je odbila provokativni scenarij Davida Birkea. Birke i Verhoeven su potom sreću odlučili potražiti u domovini Philippea Djiana - i angažirali pouzdano sjajnu Isabelle Huppert za ulogu nemilosrdne i proračunate Michele.
Bolest društva
Gledajući film, ne znam što li je impresivnije u "Elle" - Verhoevenova režija ili fascinantna glumačka izvedba Isabelle Huppert. Jedno bez drugoga sigurno ne bi funkcioniralo - recimo, dovoljno je primijetiti sekvencu u kojoj Michele zamišlja kako odnosi pobjedu nad svojim napadačem, udarivši ga oštrim predmetom do njegove krajnje smrti. Ili sekvencu u dijelu filma kada bolesna igra napadača i "žrtve" većdođe do usijanja pa se "žrtva" prepušta sirovim nagonima silovatelja. Mene je opisana scena podsjetila na i danas provokativan klasik Sama Peckinpaha "Psi od slame", gdje se žrtva također instinktivno prepušta silovanju.
Ipak, ona uvijek pobjeđuje, čak i u trenucima kada joj okolnosti naočigled ne idu u prilog. Stoga Michele Leblanc smatram feminističkom heroinom umnogome nalik ozloglašenoj Catherine Tramell. Obje imaju posla s muškarcem koji je opsjednut seksom, obje funkcioniraju po formuli seks + nasilje (zbog čega su nerijetko Verhoevena kritičari opisivali kao ispraznog i površnog autora, s čime se ne slažem) i obje tako vješto manipuliraju drugima da im teško netko uspijeva staviti soli na rep. Ipak, postoji jedna, već spomenuta razlika. Leblanc se, potaknuta obiteljskom traumom, gnuša ubijanja - i ovdje svaka sličnost s redateljevim najpoznatijim filmom prestaje.
Kao nesvakidašnji film koji možete pogledati u hrvatskim kinima, "Elle" nije film ni o silovanju, ni o osveti silovatelju (što bi u Hollywoodu svakako bio deja vu materijal), već o bolesti društva koja leži ispod površine općeprihvaćenih i uspješnih ljudi (u posljednje vrijeme vrlo zastupljena tema). To je također i ostvarenje koje će nedvojbeno naljutiti zagovornice feminizma, ali ih istovremeno i potaknuti na razmišljanje, kao i na otvorenu raspravu.
Uostalom, navedeno se od kalibra redatelja jednog Verhoevena i moglo očekivati...
Iz Magazina

Sjaj i bijeda Hollywooda 1. dio: sjajne, ružne, lijepe, neugodne priče s crvenog tepiha

Biblijski apokrifi: priče iz sjene

Knjige petkom: "Mlijeko i med", "Diskretni šarm diplomacije", "Snježni leopard"...
Najave događanja

“It’s so easy…”, basics of Croatian language and getting to know Rijeka’s culture (in English)

Dani Trsata u Ogranku Trsat: Nena Pavelić i Kultura svima svugdje autorski inkluzivni susret prilagođen slijepoj i slabovidnoj djeci

Predstavljanje knjige "Plava mandarina" Arsena Toljanića

Predstavljanje knjige "Ne gubi fokus" Kristine Paj
Šarene jastučnice, kreativna radionica oslikavanja tekstila
Pretplati se!
Prijavite se za primanje "newslettera" Gradske knjižnice Rijeka i saznajte na vrijeme što se događa u našim odjelima i ograncima diljem grada, što se čita, komentira i preporučuje u Magazinu te koje nam se ideje vrte po glavi... I zapamtite - čitamo se na internetu, ali vidimo u knjižnici. :)
Vaša e-mail adresa neće biti otkrivena neovlaštenim trećim osobama i koristi se isključivo u svrhu informiranja.