Ljetno čitanje: New York, New York, New York: Four Decades of Success, Excess, and Transformation
Knjiga koja je dobra stvar za sve one što razmišljaju o razvojima urbanih sredina i mješavini politike, kulture i urbanizma koje pokreću stvari. Na malo hrabriji i pomaknutiji način.
“New York, New York, New York: Four Decades of Success, Excess, and Transformation” Thomasa Dyja izrazito je interesantan naslov objavljen u ožujku, točno godinu dana nakon što je bespresedanska “ostanite doma!” zapovijed 20. 3. 2020. ispraznila ulice grada koji “nikada ne spava” već 150 godina.
Time je ovo fenomenalan trenutak – pandemijski kontekst koji visoko napučene i urbano kompleksne koncepte poput New Yorka stavlja pred nevjerojatan izazov budućnosti najozbiljnije postavlja pitanja koja je budućnost stanovanja i življenja u takvim sredinama.

A protiv nesigurne budućnosti često se dobro boriti kvalitetnim promišljanjem o prošlosti, a upravo to radi Dyja.
“Being an outsider, though, isn’t the same as being an outcast. No one comes to New York to be alone; they come to find their people.”
“New York, New York, New York: Four Decades of Success, Excess, and Transformation” je suštinski priča o novijoj povijesti New Yorka koja započinje hladnog snjegovitog dana sredinom sedamdesetih usred financijske i funkcionalne krize bez presedana – grad je praktički bankrotirao, komunalne usluge su se urušile, investitorska atmosfera ugasila, luka i široki industrijski pojas bivali napušteni, estetikom i atmosferom grada upravljali su grafiti, smeće, opći osjećaj nesigurnosti zbog rekordnih brojeva ovisnika i ubojstava, a naslovi su govorili o kraju grada koji je vukao Ameriku. To se događa, gradovi nastaju i nestaju. U desetak godina New York je izgubio milijun stanovnika, činilo se je jasnim gdje se sve kreće…
A onda je krenulo – kroz nevjerojatan splet kvalitete političkog menadžmenta najviše personificirane u ličnosti gradonačelnika Eda Kocha, specifične američke poslovne dinamike s puno rada i malo birokratskih prepreka, enormnog broja eksperimenata u rasponu od urbanizma, upravljanja nekretninama, parkovima, javnim prijevozom, policijom (…) pa do, pokazat će se najvažnije, ogromnog motora kreativne i umjetničke scene, New York će preživjeti i postati trajno svjetsko žarište, prava i možda jedina autentična metropola globalizacije čak i u hiperpovezanom svijetu 2021.
“No one could imagine New York without madness in the middle.”
Dyja piše vrlo zgusnuto, na trenutke literarno. Raspravlja sam sa sobom i traži protuargumente. Kada sam ju kupovao mislio sam da uzmimam znanstvenu knjigu, ona to nije. Broj izvankontekstualnog spomena raznih imena koja većini neće ništa značiti traže trajno čitanje s Googleom u lijevoj ruci, ali isplati se – naučit ćete puno o upravljanju, riziku, promišljanju razvoja urbane sredine.
Kako je Brooklyn postao hipsterski inkubator svijeta, Harlem od afroameričkog geta heroinskih ovisnika primjer top gentrifikacije, a Times Square od najvećeg koncentrata pornografskih kina i muških prostitutki Disneyjev zabavni park specifičnog tipa, dio je pitanja na koja ćete dobiti odgovor i biti potaknuti na sate daljnjeg istraživanja. Ima tu slojeva prepoznatljive i važne pop kulture – Ramonesa, Jay-Z, Warhola, Prijatelja, Seinfelda, ali najviše javnih službenika i poslovnjaka koji su mašinu znali zavrtjeti u pravom, ponekad i krivom, ali bar nekom smjeru.
Prva reakcija – zašto bi me iz neke malene, slabo dinamične i isključivo o njemačkim turistima ovisne Hrvatske zanimao New York? SAD ima toliko različite modele pristupa razvoju da mnoge doista nije moguće primijeniti u Hrvatskoj ni Europskoj uniji – recimo veza privatnog kapitala u razvoju javnih investicija, čak i knjižnica i parkova, je toliko drugačija da traži osjećaj apstrakcije i drugačijeg razmišljanja i o moralu. No puno je tu strategija, hodograma, sastanaka, odnosu, ključnih odluka koje su onda radile prevagu.
Iz New Yorka se uvijek može pobrati energije, ambicije i vizije te zato nema veze zamišljaš si svoj život i rad iz Donjeg Miholjca ili Rijeke – koncentrat talenta, sadržaja, motivacije i stvaranja dodane vrijednosti uvijek će dijeliti mrtve od živih.
O gradovima govorimo, naravno…
Iz Magazina

Knjige petkom: Tragom mjeseca, Paradiz...

Knjige petkom: Troje, Otpusno pismo, Četiri vjetra...

Pet godina nakon riječkog 1. veljače 2020.: terapija kulturom za "tvrde" gradove u svijetu virusa, dronova, inflacija, Sjevernokorejaca na granici Europe...
Najave događanja

Crafternoon: izradi papirnato srce za Valentinovo

All on Board!: Večer društvenih igara u Rasadniku

Predstavljanje knjige Marijane Dragičević "Crno tijelo"

Predstavljanje dvojezične zbirke poezije Ane Dudić Zubčić “Crvena tama mojih usana”

Umjetnički panel "ArTalk"
Pretplati se!
Prijavite se za primanje "newslettera" Gradske knjižnice Rijeka i saznajte na vrijeme što se događa u našim odjelima i ograncima diljem grada, što se čita, komentira i preporučuje u Magazinu te koje nam se ideje vrte po glavi... I zapamtite - čitamo se na internetu, ali vidimo u knjižnici. :)
Vaša e-mail adresa neće biti otkrivena neovlaštenim trećim osobama i koristi se isključivo u svrhu informiranja.