Markus Zusak: Kradljivica knjiga
Slojevita, mračna, životna, ali prelijepa – to su riječi kojima bi se dala opisati Kradljivica knjiga. Riječi postavljene na pravo mjesto i likovi koji zadiru u srž naših bića čine je remek-djelom suvremene književnosti, no ne čini je samo to odveć posebnom. Zusakov je stil pisanja sličan dirigiranju orkestrom, a u ulozi dirigenta pronaći ćete se upravo - Vi.
Kradljivicu knjiga upoznao sam na prvoj godini studija i to sasvim slučajno – sudim naime knjige po koricama (mea culpa, mea maxima culpa), a jednostavnost me korica knjige na jeziku izvorniku očarala – no otad je ova knjiga poveći dio moga života. Zašto? Skratit ću priču o tome referirajući se pritom na prijateljicu koja je knjigu opisala sljedećim riječima: „Lik kradljivice knjiga tako podsjeća na maloga princa...“ I doista je tomu tako. Doduše, to su dvije suprotne priče i dva suprotna lika s dvama suprotnim životnim putevima, a valja spomenuti i sasvim drukčije životne suputnike, ali jedan im je cilj zajednički: vratiti se doma – mali princ na svoj asteroid i svojoj ruži, a kradljivica knjiga ljudima koji čine njen svijet. Upravo je taj svijet okosnica radnje; suživot ljudi i riječi nerijetko završava kobno, ali u ovoj knjizi riječi su lijek za zacrnjene umove. I u tome se lijeku, začudo, pronašla naša pripovjedačica – Smrt.
Prvo boje. Potom ljude. Tako ja obično vidim stvari. Ili bar pokušavam.
Ako ste se ikada zapitali kako bi to bilo doživjeti Drugi svjetski rat s „one strane“, ovo je knjiga za vas. Ako vam je pak već pun kufer priča o ratovima, ovo je ponovno knjiga za vas. Ovo naime nije priča o smrti, već nešto sasvim suprotno. Smrt tijekom cijele radnje odiše ljudskošću i, ironično, više se ponaša kao čovjek no mnogi na ovome svijetu. U pamćenje se dotičnoga lika duboko urezala Liesel Meminger, djevojčica u potrazi za obitelji, koju je izgubila iz dvaju razloga: majka joj se, eto, suprotstavila vlastima imajući drukčiji svjetonazor, a njen je mlađi brat već po rođenju bio suvišan. Na njegovu je sprovodu Liesel prvi put „zgriješila“: ugledala je knjigu, zgrabila je i čuvala. Bila je to njena prva krađa, prva od mnogih.
Čak i smrt ima srce.
U Münchenu potom nailazi na novu obitelj: Rosu i Hansa Hubermanna. Upravo oni (Hans pogotovo) Liesel izvlače iz magle žaljenja i vode je ka novu životu koristeći se nečime tako opasnim, a tako ljekovitim – riječima. Dalje joj u priči Hans nudi pregršt romana koje valja pročitati, no malenoj Liesel to nikako nije dostatno. Kao što naslov knjige zbori, ona nastavlja krasti knjige uzduž i poprijeko, a jedina knjiga koju nije ukrala zapravo je Mein Kampf (što je i znakovito; borbe se ne kradu, bile one naše ili tuđe – one se jednostavno vode... ma kakve bile). Na taj način Liesel upoznaje i Židova koji se nalazi u Hubermannovu podrumu i, kao mali princ i lisica, postanu neodvojivi.
Teško je ovu knjigu svrstati i pod koji žanr. Nije u potpunosti za odrasle jer će većinu bolje razumjeti mlađa populacija čitatelja. Nije ni u potpunosti za njih jer su tema i okosnica radnje preteške za razumijevanje u mlađoj dobi. No ovo je, prije svega, priča o trijumfu nad samim sobom, a to je vrijedno čitanja kad god i gdje god se nalazite. Zusakovi junaci nailaze na nevjerojatno teške i bolne situacije, a ipak u svima njima pronalaze i malo svjetla.
Svake je noći Liesel silazila u podrum. Knjiga je stalno bila uz nju. Pisala je satima, pokušavajući svake noći dovršiti deset stranica svoga života. Toliko je toga trebalo uzeti u obzir, toliko stvari kojima je prijetila opasnost zaborava.
Tragedija neminovno dolazi – toga su svjesni i svijet izvan i svijet unutar knjige – no prije nje i nakon nje javljaju se utrke, smijeh, rukom napisane bajke te police i police prepune knjiga. A kada sve to nestane, ostaje tišina. Upravo je ona prepuna neizgovorenih riječi teških i Smrti, a kamoli ljudima. Međutim i one liječe. Stoga na neki način Kradljivica knjiga nije ništa drugo nego počast životima ovjekovječenima u knjigama. Možda nam Liesel i suputnica joj Smrt poručuju da ne moramo krasti živote dok smo živi. Čitajmo knjige, a u njima stranice i stranice tuđih života. Tko zna... Na jednoj se od njih jednom može pronaći i naš.
Iz Magazina

Sjaj i bijeda Hollywooda 1. dio: sjajne, ružne, lijepe, neugodne priče s crvenog tepiha

Biblijski apokrifi: priče iz sjene

Knjige petkom: "Mlijeko i med", "Diskretni šarm diplomacije", "Snježni leopard"...
Najave događanja

“It’s so easy…”, basics of Croatian language and getting to know Rijeka’s culture (in English)

Dani Trsata u Ogranku Trsat: Nena Pavelić i Kultura svima svugdje autorski inkluzivni susret prilagođen slijepoj i slabovidnoj djeci

Predstavljanje knjige "Plava mandarina" Arsena Toljanića

Predstavljanje knjige "Ne gubi fokus" Kristine Paj
Šarene jastučnice, kreativna radionica oslikavanja tekstila
Pretplati se!
Prijavite se za primanje "newslettera" Gradske knjižnice Rijeka i saznajte na vrijeme što se događa u našim odjelima i ograncima diljem grada, što se čita, komentira i preporučuje u Magazinu te koje nam se ideje vrte po glavi... I zapamtite - čitamo se na internetu, ali vidimo u knjižnici. :)
Vaša e-mail adresa neće biti otkrivena neovlaštenim trećim osobama i koristi se isključivo u svrhu informiranja.